:: Sport uczy wygrywać, sport uczy przegrywać z honorem, sport uczy wszystkiego – uczy życia ::

CO TO JEST PODSTAWA PROGRAMOWA?
Jest to ta część programu, która zawiera powszechnie obowiązujące wymagania w zakresie kształcenia i wychowania fizycznego, odnoszące się do wiedzy, w tym i wiedzy praktycznej, umiejętności optymalnego poziomu sprawności fizycznej, dyspozycji osobowościowych, zamiłowań, przekonań oraz postaw do kultury fizycznej, które zapewniają każdemu człowiekowi kończącemu szkołę prawidłowe funkcjonowanie w warunkach współczesnej cywilizacji.
Bez opanowania zawartych w podstawie programowej treści i wykształcenia dyspozycji osobowościowych uczeń nie powinien opuszczać szkoły.
Janusz Bielski, Lider 10/96
LO I SZKOŁY ZAWODOWE IV ETAP EDUKACYJNY
CELE EDUKACYJNE
  1. Znajomość zasad racjonalnej troski o zdrowie i sprawność fizyczną, uwarunkowanych systematycznym uprawianiem różnych form aktywności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.
  2. Kształtowanie postaw moralnych i społecznych w oparciu o wartości tkwiące w sporcie, rekreacji i turystyce, m.in. wytrwałość, systematyczność, odpowiedzialność, samodyscyplina, równość szans, szacunek dla przeciwnika, "czysta gra", umiejętność właściwego zachowania się w sytuacji zwycięstwa i porażki.
  3. Motywacja do podejmowania samodzielnych działań na rzecz harmonijnego rozwoju fizycznego, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych właściwości morfologicznych i funkcjonalnych.
ZADANIA SZKOŁY
  1. Uzupełnienie i utrwalenie wiedzy uczniów niezbędnej dla podejmowania świadomej, systematycznej aktywności fizycznej jako warunku zdrowego stylu życia i racjonalnej troski o witalną gotowość organizmu do przeciwstawiania się negatywnym skutkom cywilizacji.
  2. Wdrażanie do samodzielnych działań na rzecz harmonijnego rozwoju fizycznego oraz dbałości o należyty poziom sprawności fizycznej.
  3. Przygotowanie uczniów do roli organizatora i aktywnego uczestnika różnorodnych form aktywności fizycznej oraz odbiorcy (kibica) widowisk sportowych.
  4. Organizowanie różnorodnych zajęć z zakresu "sportów całego życia" ze szczególnym zwróceniem uwagi na formy aktywności ruchowej najbardziej odpowiednie dla rodzinnego uprawiania sportu.
TREŚCI NAUCZANIA
  1. Ćwiczenia wzmacniające muskulaturę i stymulujące funkcjonowanie układu krążeniowego.
  2. Ćwiczenia z obciążeniem na odpowiednich dystansach z wykorzystaniem przyrządów i przyborów w celu podniesienia poziomu sprawności fizycznej.
  3. Ćwiczenia doskonalące ruchowe umiejętności utylitarne i rekreacyjno-sportowe.
  4. Sędziowanie w wybranych dyscyplinach sportowych.
  5. Zajęcia i imprezy sportowe.
  6. Zajęcia i imprezy turystyczne i rekreacyjne.
  7. Ćwiczenia relaksacyjne na rzecz zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego.
  8. Samokontrola i samoocena stanu rozwoju fizycznego, sprawności i umiejętności ruchowych.
  9. Historia sportu i olimpizmu.
OSIĄGNIĘCIA
  1. Samoocena możliwości i potrzeb ruchowych na podstawie pomiaru podstawowych właściwości somatycznych i fizjologicznych.
  2. Umiejętne stosowanie ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała oraz sprawność fizyczną i ruchową.
  3. Organizowanie i aktywne uczestnictwo w indywidualnych i zespołowych formach aktywności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.
  4. Stosowanie różnorodnych form relaksacji po pracy umysłowej i fizycznej.
  5. Przyjęcie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
źródło: ROZPORZĄDZENIE MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. (Dz. U. Nr 51, poz. 458)