logoLong logoShort
accessibility icon
banner

Innowacja pedagogiczna w nauczaniu języka polskiego

Tytuł: „Przewodnik kulinarny po literaturze polskiej”

Autor: Marzena Lechowicz-Liro

Czas realizacji: 09.2021 r. - 06.2022 r.

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna


Opis innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy 3 Technikum Hotelarskiego po gimnazjum. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach lekcji języka polskiego jeden raz w miesiącu.

Głównym założeniem innowacji jest rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów oraz rozwijanie kompetencji kluczowych objętych podstawą programową. Pomoże im w tym „Przewodnik kulinarny po literaturze polskiej” sporządzany w różnych formach, z wykorzystaniem map myśli i sketchnotingu – myślenia wizualnego. Dzięki innowacyjnej metodzie pracy z lekturą kształtowane będą kompetencje kluczowe: porozumiewania się w języku ojczystym, umiejętność uczenia się oraz inicjatywność i przedsiębiorczość. Uczniowie, obdarzeni zaufaniem przez nauczyciela, który zachęci ich do samodzielnej interpretacji lektury przed jej omówieniem, poczują odpowiedzialność za proces uczenia się. Na lekcjach języka polskiego pojawi się więcej przestrzeni na dzielenie się refleksjami czytelniczymi i dyskusje o literaturze. Uczniowie samodzielnie będą planować proces czytania lektury i opracowywać swoje notatki. Swoboda w wyborze ich formy wzbudzi kreatywność i zachęci do szukania najbardziej efektywnej metody uczenia się. Prezentacja Przewodnika będzie okazją do wystąpień publicznych i wyrażania własnych opinii na temat prac kolegów z klasy. Uczniowie wzmocnią poczucie własnej wartości i zyskają pewność, że dobrze przygotowali się do egzaminu maturalnego.


Cel innowacji:

  • Wypracowanie u uczniów nawyku aktywnego czytania. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich,
  • Rozwijanie zainteresowań uczniów oraz wspieranie ich wszechstronnego rozwoju, kształtowanie ich osobowości;
  • Przygotowanie uczniów – jako odbiorców i twórców – do świadomego uczestnictwa w kulturze;
  • Zdobywanie umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości do wykonywania nowych zadań i rozwiązywania problemów.