wychowanie fizyczne
sekcje:
pliki do pobrania:
CO TO JEST PODSTAWA PROGRAMOWA?
Jest to ta część programu, która zawiera powszechnie obowiązujące wymagania w zakresie kształcenia i wychowania fizycznego, odnoszące się do wiedzy, w tym i wiedzy praktycznej, umiejętności optymalnego poziomu sprawności fizycznej, dyspozycji osobowościowych, zamiłowań, przekonań oraz postaw do kultury fizycznej, które zapewniają każdemu człowiekowi kończącemu szkołę prawidłowe funkcjonowanie w warunkach współczesnej cywilizacji.Bez opanowania zawartych w podstawie programowej treści i wykształcenia dyspozycji osobowościowych uczeń nie powinien opuszczać szkoły.
Janusz Bielski, Lider 10/96
LO I SZKOŁY ZAWODOWE IV ETAP EDUKACYJNY
CELE EDUKACYJNE
- Znajomość zasad racjonalnej troski o zdrowie i sprawność fizyczną, uwarunkowanych systematycznym uprawianiem różnych form aktywności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.
- Kształtowanie postaw moralnych i społecznych w oparciu o wartości tkwiące w sporcie, rekreacji i turystyce, m.in. wytrwałość, systematyczność, odpowiedzialność, samodyscyplina, równość szans, szacunek dla przeciwnika, "czysta gra", umiejętność właściwego zachowania się w sytuacji zwycięstwa i porażki.
- Motywacja do podejmowania samodzielnych działań na rzecz harmonijnego rozwoju fizycznego, ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych właściwości morfologicznych i funkcjonalnych.
ZADANIA SZKOŁY
- Uzupełnienie i utrwalenie wiedzy uczniów niezbędnej dla podejmowania świadomej, systematycznej aktywności fizycznej jako warunku zdrowego stylu życia i racjonalnej troski o witalną gotowość organizmu do przeciwstawiania się negatywnym skutkom cywilizacji.
- Wdrażanie do samodzielnych działań na rzecz harmonijnego rozwoju fizycznego oraz dbałości o należyty poziom sprawności fizycznej.
- Przygotowanie uczniów do roli organizatora i aktywnego uczestnika różnorodnych form aktywności fizycznej oraz odbiorcy (kibica) widowisk sportowych.
- Organizowanie różnorodnych zajęć z zakresu "sportów całego życia" ze szczególnym zwróceniem uwagi na formy aktywności ruchowej najbardziej odpowiednie dla rodzinnego uprawiania sportu.
TREŚCI NAUCZANIA
- Ćwiczenia wzmacniające muskulaturę i stymulujące funkcjonowanie układu krążeniowego.
- Ćwiczenia z obciążeniem na odpowiednich dystansach z wykorzystaniem przyrządów i przyborów w celu podniesienia poziomu sprawności fizycznej.
- Ćwiczenia doskonalące ruchowe umiejętności utylitarne i rekreacyjno-sportowe.
- Sędziowanie w wybranych dyscyplinach sportowych.
- Zajęcia i imprezy sportowe.
- Zajęcia i imprezy turystyczne i rekreacyjne.
- Ćwiczenia relaksacyjne na rzecz zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego.
- Samokontrola i samoocena stanu rozwoju fizycznego, sprawności i umiejętności ruchowych.
- Historia sportu i olimpizmu.
OSIĄGNIĘCIA
- Samoocena możliwości i potrzeb ruchowych na podstawie pomiaru podstawowych właściwości somatycznych i fizjologicznych.
- Umiejętne stosowanie ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała oraz sprawność fizyczną i ruchową.
- Organizowanie i aktywne uczestnictwo w indywidualnych i zespołowych formach aktywności sportowej, rekreacyjnej i turystycznej.
- Stosowanie różnorodnych form relaksacji po pracy umysłowej i fizycznej.
- Przyjęcie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
źródło: ROZPORZĄDZENIE MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. (Dz. U. Nr 51, poz. 458)